Hoe ik weer ondernemer werd en geen medewerker in mijn bedrijf

Het is op het moment van schrijven precies een jaar geleden. Er knapte iets. Niet letterlijk, maar figuurlijk. Ik kreeg een waas voor de ogen en wist direct wat er aan de hand was. Overspannen, zo vertelde ook de arts me na het eerste bezoek. Op dat moment weet je dat je te laat bent om in te grijpen. Je kunt je spullen pakken en naar huis, ook al ben je deeleigenaar van een bedrijf. Gelukkig wist mijn partner het prima te regelen in de maanden dat ik niet op het werk kon komen – en in die maanden had ik de tijd om eens te graven in mijn hersenen. Waar was het verkeerd gegaan? En nog belangrijker: hoe kon ik ervoor zorgen dat dit niet nog eens zou gebeuren?

Ondernemer of toch werknemer in je eigen bedrijf?

Ik kwam er al snel achter dat ik een medewerker in mijn eigen bedrijf geworden was, maar dan wel een werknemer die op alle plekken tegelijkertijd aan het werk was. Ik zorgde voor het onderhoud aan de auto’s, bracht leveranties weg en haalde orders binnen, en veegde elke vrijdagmiddag de hal aan. Dat is niet wat een eigenaar moet doen. Zo werkt het namelijk niet en die wetenschap kwam voor mij met een zeer hoge prijs.

Terug naar het werk en direct aanpassingen doen

Toen ik weer terugkwam, ben ik direct in gesprek gegaan met mijn partner. Ik legde uit welke aanpassingen ik wilde doen en hoe ik dit bedacht had. Hij was direct enthousiast, al had Patrick niet het idee dat wij in aanmerking zouden komen voor mkb lease omdat onze activiteiten seizoensgebonden zijn. Het tegendeel bleek overigens al snel waar, want onze aanvraag werd direct in behandeling genomen en goedgekeurd. De mkb lease was achteraf gezien het gedeelte dat het makkelijkst te regelen was, en de mkb lease zou ons ook nog het meeste opleveren.

Het grote verschil

Na mijn burn-out hebben we de taken van alle medewerkers duidelijker opgesteld, zijn we samen gaan werken met de mkb leasemaatschappij, een boekhouder en een schoonmaakbedrijf – en dat heeft veel rust gegeven. Niet alleen voor het management, maar ook voor de werknemers die zich ineens veel meer gewaardeerd voelen en exact weten wat er van hen verwacht wordt. Dat ik hiervoor eerst overspannen moest worden, dat is vervelend – maar het heeft er wel voor gezorgd dat we nu een veel betere basis hebben voor onze onderneming, onze klanten en de mensen die elke dag hard aan het werk zijn om de doelstellingen van onze onderneming te halen. En dat is een heel prettig idee!

Geef een reactie